Tallinna teema-aasta vili: võimalused klassijuhatajatöö tõhustamiseksHeiki Raudla, Õpetajate Leht | 03.12.2021

Läinud nädalal Tallinna Õpetajate Majas esitletud „Kogumik klassijuhatajate töö toetamiseks“ aitab olla õigete küsimuste ja mudelitega kolleegidele abiks.

Originaalartikkel: https://opleht.ee/2021/12/tallinna-teema-aasta-vili-voimalused-klassijuhatajatoo-tohustamiseks/

 

Kogumiku autorid-toimetajad on coach ja superviisor Signe Vesso, Tallinna Õpetajate Maja arendus- ja koolitusjuht Kristi Vimberg ning sama asutuse direktor Allan Kaljakin. Kaasautoriteks võib lugeda kõiki, kes osalesid enne kogumiku valmimist peetud klassijuhatajate õpikodades.

Kovisiooni meetodi abil saab võtta kasutusele kogu grupi teadmised, kogemused ja oskused. Tarkust ei otsita väljastpoolt, vaid võetakse kasutusele iga grupiliikme teadmised ja kogemused ning kokkulepitud metoodika abil konstrueeritakse uusi taipamisi, ideid ja lahendusi.

Lühidalt öeldes on see kolleegide omavaheline kogemuste jagamine, piltlikult kohvinurgajutt, aga eesmärgistatud.

Kaante vahel on klassijuhatajate igapäevatöös kogetud juhtumid ja olukorrad, võimalikud viisid arenguvestluste läbiviimiseks. Peale klassijuhatajate leiavad sellest nõuandeid autorite sõnul kõik õpetajad. Kristi Vimberg nendib, et kui seni on tulnud olukordi peamiselt intuitiivselt lahendada, siis nüüd leiab abi kovisioonist. Samuti võimaldab kovisioon organisatsiooni arengut analüüsida ja planeerida.

„Klassijuhataja teema-aastal lõime formaadi, mille mõte oli ühiselt toetada meetodeid, võtteid ja mudeleid klassijuhatajate töö toetamiseks,“ räägib Kristi Vimberg kogumiku sünniloost. „Et mitte häid kogemusi ainult endale hoida, otsustasime neid levitada.“

2020/2021. õppeaasta oli Tallinna haridusasutustes klassijuhataja teema-aasta, et tõsta senisest rohkem esile klassijuhataja ametit ning mõtestada tema tööd, rolli ja vastutust iga õppija arengu toetajana. Üheks tegevuseks aasta missiooni toetamisel töötas Tallinna Õpetajate Maja koostöös Tallinna haridusameti ja coach’i Signe Vessoga välja klassijuhatajate õpikoja formaadi ning juhtide õpikoja formaadi klassijuhatajatöö võimestamiseks.

Ka esitluse päeval viidi õpetajate majas läbi praktilised töötoad, kus kogumiku autorid proovisid osalejatega kogumikus käsitletud kovisioonimudeleid. Autorid selgitasid, kuidas kogumikku kasutada ning toetada klassijuhatajaid kogumikus sisalduvate kovisioonimudelite abil.

Klassijuhatajate ja juhtide õpikodades osales üle saja haridustöötaja pea poolesajast õppeasutusest, õpikodasid juhendas Signe Vesso, venekeelset klassijuhatajate õpikoda Viktoria Saat. Klassijuhatajate õpikodades praktiseeriti kovisooni üksteise toetamiseks ja teineteiselt õppimiseks. Lisaks katsetasid õpikodades osalejad kovisiooni oma koolis koos teiste õpetajatega.

Paljud klassijuhatajad rakendasid õpitud mudeleid ka laiemalt, nt oma klassis koos õpilastega olukordadele lahendusi otsides. Praktiseeriti mitmeid kovisioonis kasutatavaid juhtumite lahendamise mudeleid. Kõige rohkem on mudeleid väljakutsete lahendamiseks.

Juhtumite lahendamise mudeleid saab hästi kasutada klassijuhatajatest moodustatud väikegruppides. Lisaks ühiselt juhtumite lahendamisele saavad klassijuhatajad olla üksteisele kolleegist arengupartnerid-coach’id. Klassijuhatajate ringis koguti kokku mõtted, kuidas koolis klassijuhatajaid toetada, ning juhtumid, mida üheskoos lahendati.

Kogumikus on ära toodud ja lahti kirjutatud baasmudel, tugevustele suunatud mudel, töö edujuhtumitega ning ka muid teemaga seotud mudeleid.

Kovisioonimudelite rakendamine eeldab proaktiivsust ja annab võimaluse jagada grupitarkust ega lase oma struktureerituse tõttu domineerida mõne üksiku kogemustel ja seisukohtadel.

Kõik, kes teema vastu huvi tunnevad, saavad soetada kogumiku veebiversioonis ja paberil, kirjutades info@opetajatemaja.ee.

Mis on kovisioon?

  • Kovisioon on meetod, mis sobib samasisulist tööd tegevatele meeskondadele erisuguste tööalaste olukordade lahendamiseks. Lisaks konkreetsete töös ette tulevate situatsioonide lahendamisele loob kovisioon võimaluse nii individuaalseks kui ka ühiseks refleksiooniks, mis on noorsootöös oluline kvaliteedi tagamiseks.
  • Kovisioon pakub meeskondadele võimalust olla üksteisega aus ja avatud ning tuua välja kollektiivis esile kerkinud keerulisi olukordi.
  • Kovisiooni tulemusena paraneb meeskonnatöö ja suureneb usaldus ning mõistmine kolleegide vahel. Lisaks arendab see osalejate suhtlemis- ja juhtimispädevusi, olgu selleks näiteks sõnastamis- või kuulamisoskus, oskus seada oma töös prioriteete, võime ennast juhtida ning probleeme lahendada.
  • Kovisiooni tunnused on kokkulepitud formaat, grupp sama tööd tegevatest professionaalidest, autonoomne refleksioonile suunatud õppimise protsess. Eesmärk on saada endast teadlikumaks ja leida lahendusi tööga seotud probleemidele ja väljakutsetele.
SaadaSaada päring