Arenguvestluste lauamäng õpilastele

Arenguvestluste lauamäng õpilastele  -see on lõbus, kuid struktureeritud viis, kuidas aidata õpilasel vaadata tagasi eelmisele õppeperioodile, analüüsida koostööd, planeerida järgmist perioodi ja hinnata oma heaolu ja tervist. Lisaks nendele neljale fookusteemale võimaldab mäng anda ka üksteisele tagasisidet.

Kuidas alustada?

Kõigepealt vali, millist mängu variatsiooni soovid mängida. Mängu variatsioone on kokku kolm:

  • Mäng mängulaua ja kaartidega

    Mängulaual on kaks poolt, üks pool näeb ette fookusteemade läbimist kindlas järjestuses. Selleks sorteeri teemakaardid eraldi kuhjadesse ja aseta mängulaua nurkadesse, tagasiside kaardid aseta mängulaua keskele.
    Mängides mängulaua teise poolega, on küsimuste järjestus juhuslik. Selleks sorteeri kaardipakist välja tagasiside kaardid – need jäävad mängulaua keskele eraldi kuhja. Ülejäänud fookusteema kaardid sega omavahel hoolikalt läbi ja aseta samuti mängulaua keskele.

  • Mäng ilma mängulauata

    Mängulauast saab ka täiesti loobuda ja kasutada vestluse suunamiseks ainult mängukaarte. Selle variatsiooni puhul võib vestluse läbiviija enne vestlust teha kaartidest eelvaliku, valides näiteks kaarte, mis kindlasti vajaksid käsitlemist, või vastupidi – eemaldades neid kaarte, mis seekord vestluse jaoks pole eesmärgipärased. Selleks sega vestlusesse valitud kaardid või sea need soovi korral kindlasse teemade järjestusse.

  • Mäng ilma kaartideta

    Kui tunned ennast vestluse läbiviijana kindlalt ja soovid rohkem improviseerida, saad loobuda mängukaartidest. Sellisel juhul on vestluse juhtimiseks abiks mängulaual olevad pildid ja märksõnad – millise pildi või märksõna kõrvale mängunupp jõuab, selle kohta saad küsimuse sõnastada või saab õpilane ise oma mõtteid sellel teemal jagada.

Enne mängu alustamist leppige kokku millisest perioodist räägite, kui küsimus puudutab eelmist perioodi – on see trimester, semester või õppeaasta.

Kui otsustad viia läbi vestluse korraga mitme õpilasega, on mitu võimalust, kuidas vestlust juhtida. Otsusta ja leppige enne mängu kokku, kas

  • Õpilane vastab alati ise oma kaardi küsimusele
  • Õpilane vastab ise oma kaardi küsimusele, aga teised õpilased võivad samuti soovi korral vastata
  • Õpilane vastab oma kaardi küsimusele esmalt ise ja siis peavad samale küsimusele vastama ka kõik teised õpilased mängus
  • Kaardi võtja saab ise otsustada, kellele õpilastest ta küsimuse suunab ja vastab ainult see mängija

Mängus on ka 4 tühja kaarti (igas kategoorias üks). Võid otsustada, kas jagada kohe mängu alguses ühe tühja kaardi igale osalejale või segada need teiste küsimuste kaartidega. Kui kaart on juba mängu alguses mängija käes, siis võib ta ise vabalt otsustada, mis hetkel seda kasutada. Tühja kaardi saab kasutada kahel viisil:

  • Kasutades tühja kaardi saab õpilane rääkida teemal, mida ta ise soovib jagada, või õpetaja küsida oma küsimust, mida ta just selle õpilase käest küsida soovib.
  • Õpilane võib tühja kaarti kasutada, kui ta ei soovi mõnele küsimusele vastata või tagasisidet anda, et üks kord oma mängu käik vahele jätta.

Kui kõik kokkulepped on tehtud, võib alustada mängu.

Enne mängu algust soovitame vestlusele häälestuda – selleks võib kasutada näiteks mängu pildikaarte – pane kõik 10 kaarti lauale pildiga ülespoole ja palu igal vestlusel osalejal valida üks kaart, mis tema tähelepanu köidab. Vastavalt mängijatele võid ülesannet ka täpsustada – näiteks, vali kaart mis iseloomustab kõige paremini seda, kuidas tunned ennast koolis vmt. Küsi, miks ta just selle kaardi valis, mida see tema jaoks tähendab või millega seondub. Sellisel juhul võid pildikaarte pärast kõrvale panna. Soovi korral võid pildikaarte küsimuste kaartidega segada. Sellisel juhul kaardi tõmmates palu õpilasel kirjeldada, kuidas see kaart tema koolieluga seondub vmt.

Hakkame mängima!

Mängu alustamiseks valige mänguväljal meelepärane alguspunkt ja veeretage seejärel kordamööda täringut. Kõik mängijad ei pea alustama mängu ühest punktist (aga võivad). 

  • Alustab õpilane (või noorim õpilane, kui korraga mängus osaleb mitu õpilast). Edasi liigub mängu kord päripäeva. Mängija veeretab täringut ja liigub oma mängunupuga vastavale mänguväljale ning võtab ühe vastava sümboliga tähistatud kaardi.  
  • Kui tegemist on küsimuse kaardiga, siis õpilane loeb kaardil olevat küsimust ja vastab sellele. Kui mängus osaleb mitu õpilast, vastatakse küsimusele enne mängu kokku lepitud viisil. 
  • Kui mängu kord on õpetaja või lapsevanema käes, siis suunatakse küsimus alati õpilasele.   
  • Kui tegemist on aga tagasiside kaardiga, siis õpetaja ja lapsevanem annavad üldjuhul tagasisidet õpilasele, õpilane annab tagasisidet õpetajale.  
    Kui mängus osaleb mitu õpilast, siis mängu läbiviija, õpetaja või lapsevanem, annab tagasisidet kõigile lastele. Õpilase puhul on mängu eesmärk anda tagasisidet õpetajale, aga soovi korral võib seda anda ka vanemale või teistele õpilastele. 

Mängu lõpp 

Mäng lõpeb, kui:  

  • Vestluseks ettenähtud aeg saab  
  • Vestluseks valitud fookusteemad on käsitletud või küsimuste kaardid on otsa saanud.  
  • Mängijad tunnevad, et vestluse eesmärk on saavutatud.  
  • Mängijad on sõnastanud kokkulepped järgmiseks perioodiks.   

Sisulisi ja mängulisi vestlusi! 


Tekkis küsimusi? Pöördu julgelt!

Inese Freimane

Inese Freimane

koolitusjuht
(+372) 5565 5486
inese@opetajatemaja.ee
EST, LAT, RUS, ENG, GER
SaadaSaada päring