Vana maja uued naelad – ajaloolisest koolituskeskusest kaasaegseks õpikeskkonnaksInese Freimane, Sander Kiviloo | 10.09.2021

Foto: Larissa Kogan, Fotostudio Medieval Photo
Nüüdseks juba 20 aastat tagasi kingiti ühele alustavale koolile tükk natuke koitanud ja pisut ka pehkinud puitu, mille sisse oli löödud uus sepanael. Selle kunstiteose nimeks oli „Uus vanas“. Ma alati arvasin, et see sümboliseeris vana maja ja uut kooli selles. Nüüd, olles ise natuke vanem ja omades uusi mõtteid, olen avastanud, et „Uus vanas“ võib tähendada midagi hoopis muud. See on sümbol elukestvast õppest ning lõppematust arengust, muutustest, unustamisest ja kadumisest.

Originaalartikkel: https://www.personaliuudised.ee/sisuturundus/2021/09/24/vana-maja-uued-naelad-ajaloolisest-koolituskeskusest-kaasaegseks-opikeskkonnaks

 

Mõned kuud tagasi küsiti meie käest EPALE intervjuus, kuidas motiveerida inimest, kes ei taha enam õppida. Üks meie vastustest oli, et elu ei luba meil olla õppimata. Me õpime ja kogeme midagi uut iga päev. Olgu see siis uus toiduretsept või iseteeninduskassa. Rääkimata jäi aga see, et samal ajal kaob meist midagi ära ja me pole enam kunagi endised. Uus alati mõjutab vana ja jätab oma jälje. Vana kas seostatakse uuega või see asendatakse ja kaob igavikku ning toimub unustamine. Vana annab alati teed uuele. Seega õppimine on alati mitu vastandlikku protsessi. See on uue loomine, aga samal ajal toimub ka unustamine ning kadumine. See toimub meis kõigis. Iga päev oleme me „uus vanas“.

Õppimine toimub iga päev ka Tallinna Õpetajate Majas. Meiega on liitunud uusi inimesi, uusi naelu, kes on toonud uusi ideid ja uut visiooni. Selle käigus on aga kadunud ning jäänud unustusse ka mõned vanad tegevused ja mõtted.

Mis on Tallinna Õpetajate Majas muutunud?

Uuenenud koolitusjuhtide meeskond on toonud kaasa tugevat andragoogikaalast kompetentsi ja arusaama tänapäevasest õpikäsitlusest. Oleme üle vaadanud oma koolitusportfelli ja seadnud selgema fookuse, kuhu tahame minna ja kuidas ennast koolitusturul näeme. Oleme eelkõige õpetajate maja, kuid laiemas mõttes oleme ÕPPIMISE maja. Meie peamine tegutsemissuund on kõik, mis seondub õpetamise, koolitamise ja ka enesearenguga. Pakume nii erialaseid koolitusi õpetajatele kui ka professionaalset arengut toetavaid koolitusi organisatsioonide sisekoolitajatele ja teistele huvilistele. Lisaks oleme alustanud mitmeid uusi tegevussuundi, näiteks podcast’id, e-õppe programmid ja kogemuskogumikud.

Meie uuenenud kontseptsiooni olulised märksõnad on teaduspõhisus, praktilisus ja lahendustele orienteeritus.

Mis on jäänud samaks?

Mitte kõik ei ole uus. Uue kõrval on alles ka vana. Meie juures saab jätkuvalt korraldada erinevaid üritusi ning nautida eesti kunsti. Oleme uhked, et väärika maja eest saame hoolt kanda ja seda teistega jagada. Meile võib alati tulla külla, kui on rõõme, mida jagada, või väljakutseid, mis vajavad ületamist. Lõimime funktsionaalsust ja esteetikat, luues keskkonda, kuhu inimesed soovivad tagasi tulla. Osaleme jätkuvalt aktiivselt erinevates haridus- ning koolitusprojektides ja aitame edendada täiskasvanuharidust Eestis.

Mida pakume organisatsioonidele?

Pakume organisatsioonidele erinevaid tellimuskoolitusi ning muid metoodikaid inimeste arendamiseks. Näiteks oleme oma meeskonna peal järele proovinud ja praktikas veendunud kasust, mida loob DISC meeskonna audit. Meeskonna audit koosneb meeskonna DISC profiilide kaardistusest ja n-ö tegeliku meeskonnaprofiili koostamisest, millele järgneb ideaalse meeskonnaprofiili koostamine ja põhjalik analüüs meeskonnarollidest ja iga meeskonnaliikme panusest ja väärtusest. Võrreldes tegelikku ja ideaalset meeskonnaprofiili, saab väga praktilise väljundina luua tegevuskava ideaali poole liikumiseks.

Alati ei ole koolitus parim lahendus, seepärast pakume lisaks ka supervisiooni ning kovisiooni töögruppe. Paljud organisatsioonid on kovisiooni ja/või supervisiooni juba rakendamas või vähemalt seda kaalumas, kuna mõlema puhul on tegemist tõhusa ja kuluefektiivse arendusmeetodiga.

Praegusel koroonaajal vajab meie vaimne tervis mängu ning vaheldust. Lisaks igatsevad meeskonnad põnevaid ühistegevusi. Oleme loonud Indrek Hargla „Apteeker Melchiori” kriminaalromaanide ainetel seiklusmängu Tallinna vanalinnas. Viimane on meie retsept, mida võtta ette koroonaväsimuse vastu võitlemiseks – ühiselt ja ohutul moel. Mäng kulgeb värskes õhus jalutades, võimalik on mängida nii meeskonniti kui individuaalselt. Tulemuseks on hea tuju mõnusast jalutuskäigust kaunis vanalinnas, põnevad faktid keskaja Tallinna elukorralduse kohta ja soovi korral sõbralik võistlusmoment.

Milline on Tallina Õpetajate Maja tulevikuvisioon?

Näeme ennast täiskasvanud koolituse kompetentsikeskusena, kus meeleldi kohtuvad valdkonna professionaalid ja entusiastid – olgu nad õpetajad, haridusjuhid, (sise)koolitajad, koolitusjuhid või koolitusspetsialistid.

Me soovime igapäev ise õppida ja pakkuda uusi õppimisvõimalusi. Katsetame uue tehnoloogia ja metoodikatega ning jagame neid ka teistele.24

Eks iga organisatsioon – nagu inimenegi – läbib oma arengus erinevaid etappe. Ka meie 64-aastane arengulugu on olnud kirju, kuid peame oluliseks, et oleme suutnud püsida ja püsime ka tulevikus „õppimise vaimus”.

Autoritest

Inese Freimane on hariduselt psühholoog, bakalaureuse kraadi omandas ta Läti Ülikoolis ja magistrikraadi Tallinna Ülikoolis. Karjääritee on toonud teda koolituse ja arenduse valdkonda, kus ta on tegutsenud ligi 15 aastat. Ta on töötanud suurtes organisatsioonides nii avalikus kui ka erasektoris erinevatel ametikohtadel, alates sisekoolitajast kuni personali arendusjuhini.

Sander Kiviloo on üle 10 aasta tegelenud inimestega ja nende arengu toetamisega. Ta on lõpetanud Tallinna Ülikooli andragoogika eriala. Lisaks on ta täiendanud oma õpidisaini ja haridustehnoloogia oskusi Taanis, Inglismaal ja USA-s. Sander on töötanud pikalt haridusasutuse õppesuuna juhatajana ja erasektoris koolitusjuhina.

SaadaSaada päring