MEKK: Kirjanduse õpetamine 5. klassis
Koolituse detailid
Asukoht
Tallinna Õpetajate MajaAeg
20.01, 17.02, 17.03, 14.04 ja 12.05.2026 pärastlõunatiMaht
20 ak tundiKoolitaja
Hele Liiv-TellmannGrupi suurus
25Hind
Tallinna õpetajatele tasuta
Koolituse eesmärk on toetada eestikeelsele õppele üleminevate koolide 5.klassi kirjanduse õpetajaid, pakkudes praktilisi lahendusi, mis hõlbustavad aine õpetamist ning samuti mitte ülemineku kooli kirjanduse õpetajaid, kellel klassides õpib õppekeelest erineva kodukeelega õpilasi.
Koolituse läbinu:
- kavandab oma klassile lugemishuvi tekitava tegevuse;
- koostab lugemispäeviku või töölehe oma valitud tekstile;
- koostab A1–A2 tasemele sobiva proosatöölehe (nt tegelaste ja sündmuste kaardistamiseks);
- koostab A1–A2 tasemele luule käsitlemise juhendi (visualiseerimise või dramatiseeringu põhjal);
- koostab loovkirjutuse ülesande (või projektiidee) oma klassi jaoks.
Teemad:
1.Lugemishuvi ja tähenduslik kirjanduskogemus.
Fookus:
Kuidas tekitada huvi lugemise vastu ja muuta tekst tähenduslikuks ka madala keeleoskusega õppija jaoks.
Teooria:
Lugemishuvi kujundamine (Org)
Lugejakeskne ja emotsionaalne lugemine (Susi)
Tekstide valik A1–A2 tasemele
Praktika:
„Raamatu maitse“ – kaane, pealkirja ja esimese lõigu põhjal ennustamine
Lugemissoovituse kirjutamine paaris
Emotikonipõhine arutelu: „Mida ma tundsin seda lugedes?“
2.Lugemisoskuse arendamine ja töö enne, ajal ja pärast lugemist
Fookus: Lugemisstrateegiad ja toetavad ülesanded.
Teooria:
„Enne, ajal, pärast lugemist“ mudel (Org)
Küsimuste redel (Kõiv 2021)
Keeleline toetamine lugemise ajal
Praktika:
Ennustamismäng „Mis juhtub edasi?“
Pildijada või koomiksi koostamine teksti põhjal
Väärtusjoon „Miks tegelane nii tegi?“
3. Proosatekstide käsitlemine ja lihtsustamine
Fookus: Tervikteksti mõistmine, tegelased, süžee, väärtused.
Teooria:
Proosateksti analüüsi etapid (Org)
Keeleline kohandamine madala tasemega õppijale
Tegelase ja väärtuste käsitlemine
Praktika:
Tegelaste CV või „Facebooki profiil“
Pressikonverents raamatu tegelastega
Storyboard või sündmuste ajatelg
4. teema– Luule ja loov lähenemine tekstile
Fookus: Luule tähenduslik käsitlemine, rütm ja kujundlikkus, loov väljendus.
Teooria:
Luule kui isiklik kogemus (Susi)
Kujundlik keel ja poeetika alged (metafoor, rütm, kordus)
Luule ja draama ühendamine
Praktika:
Luulerida „minu häälega“ – luuletuse erinevad lugemisviisid
Visualiseerimine (luuletuse stseen pildis või liikumises)
Luule ümberkirjutamine omas sõnastuses
Ühislavastus või „luulemõtte performance“
5. Kultuur, väärtused ja loovkirjutamine
Fookus: Kultuuri- ja väärtuspädevuse arendamine kirjanduse kaudu, loovkirjutamine kui keele arendamise viis.
Teooria:
Kirjandus ja kultuurilugu (Susi)
Loovkirjutamine (Org & Hein)
Lõiming teiste õppeainetega
Praktika:
Loovkirjutus „Tegelasena teises maailmas“ (nt kirjutada kiri Harry Potteri tegelasele)
Pilt + sõna: loo kirjutamine raamatu kaane või stseeni põhjal
Väärtusarutelu: „Mis on julge tegu?“ (Võlur Oz, Narnia lood)
Projektiidee: „Minu klassi lugemisnädal“ (koostöös kunsti- ja muusikaõpetajaga).
Sihtrühm:
Oodatud on kõik kirjanduse õpetajad, kelle klassis õpib õppekeelest erineva emakeelega lapsi.
Koolitus koosneb viiest moodulist, mis toimuvad jaanuarist ja maini, teisipäeviti. Kõik koolitused toimuvad pärastlõunasel ajal, et ei peaks asendusi otsima.
1.moodul
20.01.2026 13.30-16.30
2.moodul
17.02.2026 13.30 – 16.00
3.moodul
17.03.2026 13:30 – 16:45
4.moodul
14.04.2026 13:30 – 16:30
5.moodul
12.05.2026 13:30 – 16:30
Koolitaja
Hele Liiv-Tellmann
Võta ühendust koolitusjuhiga
Erika Veide
metoodika- ja kompetentsikeskuse (MEKK) koolitusjuht(+372) 5341 5923
erika@opetajatemaja.ee